Медия без
политическа реклама

Възроден проект за бус лента и велоалея по "Патриарха" взриви СОС

Общински съветници от ГЕРБ и жители на центъра спориха със зам.кмета по транспорта и с представители на велообщности

Проектът за реорганизация на движението по бул. "Патриарх Евтимий".

Намерението на Столична община да възкреси проекта за реорганизация на движението в центъра на София- между бул. "Патриарх Евтимий", ул. "Фритьоф Нансен" и бул. "Витоша", нажежи страстите в Столичния общински съвет и настрои живеещи в района срещу велосипедисти. Заместник-кметът на София по транспорта Илиян Павлов представи днес в комисията по транспорта предложението по бул. "Патриарх Евтимий" да се изгради бус лента и две еднопосочни велоалеи, а платната за движение на автомобили да се намалят (виж схемата). "Този проект е изготвен още през 2011 г. и е залегнал в много стратегически документи за градската мобилност, приети от СОС", каза Павлов.  

При реорганизацията се планира броят на паркоместата по булеварда да се съкрати с 10 на сто (от около 500 до около 450). Зам.кметът обаче обещава увеличаване на местата по бул. "Витоша" при градината на НДК, където се планира успоредното паркиране да се замени с косо. В допълнение Павлов съобщи и че ще се водят разговори с НДК за отваряне на подземни паркинги под двореца в режим на синя зона (виж най-долу). "В момента с предимство по бул. "Патриарх Евтимий" и по всичките му ленти се движат единствено автомобилите, а идеята е с реорганизацията до него да се допуснат и останалите участници в движението", коментира зам.шефът на транспортната комисия Андрей Зографски, който е от групата на ПП/ДБ/"Спаси София". Промените включват още движението по "Фритьоф Нансен" да стане двупосочно, а велоалеята на тротоара на бул. "Витоша" да слезе на пътното платно, за да се избегнат конфликтните точки между колоездачи и пешеходци. 

Павлов припомни, че измерванията са показали, че от Нотариата до Петте кьошета тролейбусите на градския транспорт се движат с едва 12 км./ч. и че разчертаването на бус лента по булеварда ще ускори движението им. Зам.кметът каза още, че "Патриарха" е трасе за 6 тролейбуса и че по него преминават около 40 превозни средства на час. Павлов напомни също така, че световноизвестният урбанист Ян Геел, на когото преди години Столична община плати да й даде съвети за подобряване на градската среда, е препоръчал изграждане на бус лента на булеварда, който е един от вътрешно-градските транзитни рингове.

Главният архитект на София Здравко Здравков също се включи в дебата, като нарече проекта "безалтернативен". Той припомни и че изграждането на велоалея е заложена в Общия устройствен план на общината и че тази велоалея ще свърже в мрежа няколко съседни алеи.

Представител на велосипедистите попита живеещите в района защо масово гаражите им са отдадени за магазини и заведения, а автомобилите стоят на улиците. Живеещ в зоната отговори, че не всички гаражи са дадени под наем и че някои от тях били стари и в тях вече не можело да влезе МПС.   

Изброените промени в движението за пръв път бяха представени през май 2020 г. от предишния кмет на София Йорданка Фандъкова и от тогавашния й заместник по транспорта от ГЕРБ, от Здравко Здравков, от кмета на район "Средец" Трайчо Трайков и от лидера на "Спаси София" Борис Бонев. Впоследствие проектът за нова организация на движение дори спечели второ място в гражданския конкурс "София избира", в който кметството трябва да финансира инициативи на жители на града. След като живеещи в района на "Патриарха" обаче заплашиха с протести, от ГЕРБ спряха да защитават проекта.

Днес общинските съветници от тази група в транспортната комисия вече се изказваха срещу промените. "Наистина сме приели редица стратегически документи в посока изграждане на бус лента и велоалея по "Патриарха". Това няма да е първият случай обаче, който те са в ущърб на сегашната ситуация. Да, крайната цел е да намалим трафика в града, но днес все още няма алтернатива на това да заведем с кола децата до училище или детска градина. В сегашната градска среда няма как жителите на центъра да се справят без колите си. Идеята да се реорганизира движението в центъра ще е добра, когато се изградят втория и третия градски ринг. Тогава ще премахнем необходимостта да се преминава транзитно през центъра, ако пътуващият няма работа в него", коментира бившият кмет на "Лозенец" и общински съветник от ГЕРБ Прошко Прошков.         

От групата на "Синя София" заявиха, че ще гласуват против, ако се внесе доклад за промяна на движението в центъра. "Ощетяваме едни хора за сметка на други, а това не е хубаво. Първо този проект трябва да реши проблема на ощетените, преди да дава бонуси за други групи", коментира Ивайло Йонков от групата. Андрей Зографски контрира, че проектът не ощетява никого и че транспортният анализ е показал, че в зоната няма да настъпят по-големи задръствания от тези, които има в момента, като в същото време градският транспорт ще бъде ускорен и ще се насърчи придвижването с велосипеди.   

        

СЪПЪТСТВАЩИ МЕРКИ

На сесията в четвъртък СОС ще гласува и предложение на Борис Бонев кметът на София Васил Терзиев да поиска от ръководството на НДК за безвъзмездно ползване два подземни паркинга. От групата на ПП/ДБ/"Спаси София", от която е и кметът Терзиев, поясняват, че единият от тях пустее, а по-голямата част от другия е даден под наем за печатница. "Внасяме доклад, с който искаме държавата спешно да предостави тези паркинги за стопанисване на Столична община, за да може да ги ремонтираме и отворим за ползване. Ситуацията в момента е следната: огромна част от подземния гараж при бул. "Витоша" е даден за цех на печатница, вместо да бъде паркинг в сърцето на града. Подземният паркинг с вход откъм бул. "Пенчо Славейков" пък изобщо не работи. Целта ни е всички паркинги около НДК да се управляват от общината и да станат част от синята зона със същите условия за ползване от гражданите", поясняват вносителите.

Те изчисляват, че ако паркингите бъдат отворени, това ще добави най-малко 500 нови места към синята зона в центъра на София. "Надяваме се на бързо и отговорно поведение от държавата и ръководството на НДК, защото е недопустимо вече построени паркинги да стоят затворени при толкова голяма липса на места за паркиране", коментират от "Спаси София". 

Изненадващо обаче докладът на Бонев бе отхвърлен от транспортната комисия в СОС, след като гласовете на групата на кмета Терзиев и на БСП се оказаха равни на вота на ГЕРБ, ИТН и ВМРО, които гласуваха "въздържал се". Опонентите на предложението изразиха странния аргумент, че идеята заслужава адмирации, но че не е ясно дали ръководството на НДК ще се съгласи да се раздели с тези свои имоти. Така те гласуваха дори да не се даде мандат на кмета Терзиев да преговаря. 

Още по темата